Meteen naar de inhoud
Home » Blog » 8x een goede pauze houden

8x een goede pauze houden

pauze

Om hard te kunnen werken, moet je ook goed je pauzes benutten. Je hersenen hebben echt even de tijd nodig om weer op te laden. In theorie zou je zeggen hoe harder je werkt, hoe meer je gedaan krijgt. Helaas werkt dit niet zo. Je pauzes heb je nodig. Maar wat zijn dan goede pauzes?

Als je op school aan het werken bent, dan heb je de bel en je rooster die het dag ritme aangeeft. Dan hoef je niet zelf te zorgen voor je pauze. Echter thuis moet je die zelf inlassen. Dan ben je snel geneigd om door te werken, want dat is toch effectiever? Nee zo werkt het niet, je hersenen hebben de tijd nodig om weer op te laden zodat je daarna weer stof tot je kan nemen.

Met de volgende acht tips benut je je pauzes goed en kan je vervolgens weer effectief aan het werk.

  1. Maak buiten een wandeling. Dit is één van de effectievere manieren om te rust te komen in je pauze, zeker als je een wandeling maakt buiten en het liefst in de natuur. Het werkt ook nog het best om dit alleen te doen, zodat je gedachten de vrije loop hebben.
  2. Ga buitenspelen. Even buiten voetballen, skateboarden of tafeltennis is een goede manier om even uit je werkbubbel te komen. Het zorgt voor de volledige afleiding en je hersenen te resetten zodat je daarna weer scherp aan de slag kan.
  3. Een simpele en effectieve pauze is simpelweg naar buiten kijken. Tijdens deze momenten, laat je gedachten voorbij stromen. Wanneer je veel afdwaalt naar onafgemaakte taken of emotionele zaken die niet prettig zijn, werkt het goed om dit gelijk op te schrijven en daarmee uit je hoofd te halen.
  4. Een korte work out. Denkwerk afwisselen met matig intensief bewegen, zoals touwtje springen, is een uitermate effectieve pauze voor de hersenen.
  5. Mediteren. Met name de meditatie vorm waarbij je de gedachtes die voorbijkomen observeert, zijn een goede vorm van opladen. Een minder effectieve pauze is de meditatie vorm, waarbij je je aandacht richt op je ademhaling, en elke keer als je afdwaalt met je gedachten, weer terug naar de ademhaling gaat. Dit is nog steeds een vorm van gerichte aandacht en daarmee geen pauze.
  6. Meezingen met de muziek. Je favoriete playlist opzetten en even lekker meeblèren met bekende muziek is een fijne ontspannen manier om even tot rust te komen. Naja ligt er natuurlijk aan hoe hard je aan het performen bent.
  7. Creatieve handelingen. Een tekening maken of inkleuren is een zeer geschikte manier om te pauzeren.
  8. Een paar simpele rek- en strekoefeningen. Houdt er rekening mee dat dit simpele en bekende oefeningen zijn, ga je iets heel nieuws uitproberen dan gaat je brein snel weer gerichte aandacht en is het een minder goede pauze.

Je kan ook minder goede keuzes maken en dan is je pauze niet zo effectief zo als je zou willen. Hier volgende de:

Slechte pauzes

Wanneer je in een pauze nieuwe informatie opneemt, of wanneer je niet afdwaalt met je gedachten, kunnen onze hersenen zich niet opladen. Kijkend naar deze twee criteria, staan hierna de meest voorkomende slechte pauzes voor ons brein.

  • Je socials checken
  • De nieuwssite bekijken
  • Mailtjes bekijken
  • Youtube filmpjes kijken
  • Podcasts luisteren
  • Intensief sporten
  • Nieuwe muziek luisteren

Bron: Boek focus aan/uit Mark Tigchelaar

Wat is voor jou een goede pauze? Laat het mij hieronder weten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.