Ga naar de inhoud
Home » Blog » Blijf eens doorvragen

Blijf eens doorvragen

doorvragen

Veel leerlingen stellen vragen, maar stoppen als ze een antwoord hebben gekregen. Vaak is dit antwoord niet voldoende of volledig en toch blijven ze daarna stil. Snappen ze het antwoord en weten ze nu wel wat er van hen verwacht wordt? Of is er iets anders aan de hand? Lees meer over hoe je moet doorvragen.

Een aantal jaar geleden was ik mentor van een brugklas en een jongen bleef maar doorvragen. ‘Juf, waarom is dat?, waarom moet dit zo, waarom?’ Soms vervelend omdat je door wou gaan met de les, maar ook zo nuttig om te blijven doorvragen als je iets niet begrijpt. Tijdens een 1-1 gesprek werd hij mij duidelijk ‘waarom’ hij dit deed.

De overstap van basisschool naar brugklas kan een flinke overgang zijn. Veel zaken begreep hij niet of snapte hij niet wat er van hem verwacht werd. Hij reageerde meteen ‘juf, waarom …’. Dit was zijn middel om in te zetten als hij hulp of begeleiding nodig had.

Veel leerlingen doen dit niet. Ze vragen niet door. Aan de ene kant zullen ze het niet durven omdat ze bang zijn voor de reactie van klasgenoten. Bang om dom gevonden te worden, terwijl dit helemaal niet nodig is.

Aan de andere kant weten ze niet welke vragen ze kunnen stellen om zelf bij het antwoord te kunnen komen. Daarom het volgende lijstje om door te vragen als je iets niet begrijpt.

Stel eens W- en H-vragen.

  • Wie? (vragen naar het onderwerp)
  • Welke? (vragen naar het onderwerp met keuze uit beperkte groep)
  • Waar, waarheen, waarvandaan? (vragen naar een plaats of richting)
  • Wanneer, hoe laat, hoe lang, hoe vaak? (vragen naar de tijdstip, tijdsduur, periode of frequentie)
  • Waarom, waardoor, hoezo, waartoe? (vragen naar de reden, oorzaak, verklaring en doel)
  • Wat voor? (vragen naar de aard of kwaliteit)

&

  • Hoe? (vragen naar een manier of methode)

Bijvoorbeeld:

  • Wat is .. volgens jou? Wat voor ..?
  • Waarom moet dit op deze manier?
  • Waarmee gebeurt …?
  • Wanneer is dit.. ? Hoe laat moet je ..?
  • Wie zijn er betrokken? Wie heeft er ..?
  • Welke boeken heb je gelezen? Welke vragen heb je?
  • Hoe heeft dit ..? Hoe komt het dat ..?

Met deze vragen kan je niet alleen vragen stellen als je iets niet begrijpt, maar kan je ze ook goed inzetten om een tekst goed te begrijpen. Of om jezelf te overhoren als je aan het leren bent.

Als een docent niet duidelijk is of als je nog niet begrijpt wat je moet doen. Blijf dan eens doorvragen met bovenstaande vragen.

Tags: