Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Concentratie-oefeningen om thuis te oefenen

Concentratie-oefeningen om thuis te oefenen

concentratie oefeningen voor thuis

Je kunnen concentreren is erg belangrijk, niet alleen op school of tijdens het studeren, maar ook in het dagelijks leven. Gelukkig zijn er veel oefeningen om je concentratie te verbeteren.

Je concentratie oefeningen kan je het best thuis oefenen zodat je er steeds beter in wordt. Het vergt wel enige aandacht en herhaling maar je zult zien dat het daarna steeds beter gaat. Begin 2 á 3 keer in de week met 15 minuten concentratie oefeningen. Dit kan je steeds meer verlengen in tijd en frequentie. 

Vooraf is het belangrijk om de volgende tips toe te passen

  • Zorg voor voldoende slaap. Als je weinig of niet goed geslapen hebt dan is je concentratieboog er niet tot nauwelijks. 
  • Las voldoende pauzes in. In een keer achter elkaar door werken is niet zo effectief als werken in blokken waarin je ook pauzes last. Werk maximaal 45 minuten achter elkaar door en las dan een pauze van 15 minuten in. 
  • In combinatie met je pauzes is het ook belangrijk om lekker te bewegen. Haal een frisse neus buiten of ga iets actiefs doen in/rondom het huis. 

Oefening 1: 

concentratie oefeningen voor thuis: lezen
Concentratie oefening voor thuis: een boek lezen met een timer

Train je brein. Zet een wekker of timer op 5 minuten en richt je in die tijd op een boek die je wilt lezen of die je interesse hebt. Onderbreek het lezen 2 minuten en concentreer je daarna opnieuw 5 minuten op het lezen. Doe deze oefening elke dag of meerder malen in de week en bereid de 5 minuten uit tot 10, 15 min etc. Doe hetzelfde met de pauze, bij elke uitbreiding 2 minuten erbij. 

Dus 5 minuten lezen = 2 minuten pauze, 10 minuten lezen = 4 minuten, 15 minuten lezen = 6 minuten pauze etc. Bouw dit op tot 45 – 60 minuten. 

Lezen is sowieso een goede manier om je concentratie te verbeteren.

Oefening 2: 

Begin met mediteren. Ja echt, het klinkt suf. Probeer het maar eens. Ga op een kussentje zitten, sluit je ogen en adem diep en ontspannen. Er zijn ook genoeg apps of lijstjes op Spotify die ontspannend werken. Probeer het eens een week lang, 10-20 minuten per dag. 

Oefening 3: 

De body scan. Ga relaxt zitten of liggen met je ogen gesloten. Adem diep en ontspannend. Begin van onder, bij je tenen. Voel ze, beweeg ze lichtjes en focus alleen op je tenen. Doe dit ongeveer 5-10 ademhalingen en daarna ga je iets naar boven toe. Zo ga je van je tenen, naar je enkels, kuiten, knieën, bovenbenen, heupen, buik, borst, schouders, armen, vingers en als laatste naar je nek/hoofd en zelfs gezicht. 

Wat doe jij om je beter te kunnen concentreren? Laat het weten in de comments.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.