Ga naar de inhoud
Home » Blog » Heb jij al kennis over je brein?

Heb jij al kennis over je brein?

photo of head bust print artwork

Hoe zou het zijn als we op jonge leeftijd allemaal basiskennis over het brein zouden krijgen? Dat is een van de missies van Brain Balance: kinderen op jonge leeftijd al kennis laten maken met de kracht van hun eigen brein. Want van kennis over de eigen hersenen, hebben kinderen een leven lang profijt.

Hoe leren kinderen?
Kinderen staan bekend om hun enorme leervermogen. Zeker jonge kinderen zijn in vergelijking met volwassenen over het algemeen een ster in nieuwe dingen leren en onthouden. Maar hoe kan dit eigenlijk en waarom leert het ene kind een stuk makkelijker dan het andere?
Alles heeft te maken met fundamentele verschillen tussen het jonge en volwassen brein. In de eerste jaren na de geboorte groeit het kinderbrein in razend tempo. Eerst ontwikkelen de primaire functies zoals de zintuiglijke waarneming en hechting, daarna volgen aspecten zoals denk- en taalontwikkeling. 

In tegenstelling tot een volwassen brein, is de prefrontale cortex bij kinderen een stuk minder ontwikkeld. Dit hersendeel, wat verantwoordelijk is voor zaken zoals ratio, intelligent nadenken en plannen, is pas op 27-jarige leeftijd helemaal volgroeid. 
Een volgroeide prefrontale cortex biedt tal van voordelen op het gebied van logisch nadenken en weloverwogen besluiten nemen. Tegelijkertijd maakt het onze leer- en denk processen complexer en hierdoor ook omslachtiger. Kinderen leren dus simpelweg sneller omdat ze dingen minder complex zien.

Hoe leren kinderen op school?
Op school komt het indrukwekkende potentieel van het kinderbrein tot volle wasdom. Het opnemen van nieuwe informatie leidt tot de aanmaak van nieuwe hersenverbindingen (synapsen) en nieuwe neurale netwerken.

Hoe vaker een kind iets oefent, hoe meer verbindingen er in het brein ontstaan en hoe sterker de neurale netwerken worden. Met andere woorden: van praktische toepassing en herhaling worden kinderen beter. 

Dit betekent dat alleen luisteren naar een leraar voor kinderen niet de meest effectieve manier is om iets te leren. Beter gaan ze zelf actief aan de slag met de lesstof en herhalen ze dit meerdere keren. Dan pas integreren ze de informatie echt en wordt deze overgedragen naar het langetermijngeheugen.

Bron: tekst en poster van Charlotte Labee van Brain Balance

Tags: