Een aantekening in je schrift, een notitie in je telefoon en afspraken in je agenda. Je gebruikt verschillende manieren om alles bij te houden. Hierdoor is het lastig om het overzicht te houden. Zeker als je achterloopt met taken. Dan is het moeilijk om overzicht te houden. Met dit simpele systeem creëer je weer overzicht.
Pak je hele administratie erbij om overzicht te creëren. Dus je agenda, planner, studiewijzers en SOM/magister etc. Schrijf, per vak of onderdeel, alle taken op nog ontbreken. Dus ook het werk dat nog niet afgetekend of beoordeeld is.
Overzicht voorbeeld:
Nederlands:
H3 lezen, open vragen beantwoorden (feedback verwerken), samenvatting schrijven §4.2
Wiskunde:
§3.1 t/m 3.4 maken, oefentoets H3 (inplannen met docent)
Biologie:
Werkstuk practicum, werkbladen hart (verbeteren)
Je hoeft natuurlijk niet alleen je schoolzaken in te vullen. Je kan dit net zo goed doen voor andere taken en (huishoudelijke)klusjes. Zoals je werkrooster mailen of je kamer opruimen. Schrijf alle taken in je overzicht.
Nu je alle taken hebt opgeschreven is het handig om het te structureren. Dit kan bijvoorbeeld met de tabel hieronder. Je vult alle taken in die je nog moet doen. Schrijf achter elke taak hoe lang je daar mee bezig bent. Sommige onderdelen kan je binnen 10 minuten af hebben en is het een kwestie van verbeteren of goed inleveren.
Daarna kijk je in je agenda en kijk je wanneer je de taak gaat maken. Plan dit ook echt in je agenda. Monitor je zelf door de begintijd op te schrijven als je met je taak begint, maar ook de eindtijd. Dit helpt je om inzicht te krijgen hoe lang je met een taak bezig bent. We hebben de neiging om onszelf te onderschatten in tijd. Dus we denken vaker dat iets korter duurt dan dat we daadwerkelijk bezig zijn.
En als laatste schrijf je op wanneer je het hebt ingeleverd en/of afgerond. Dit kan door middel van een symbool of een vinkje.
Taken | Hoe lang duurt het? | Wanneer maak je het? | Werkelijk start/eindtijd | Ingeleverd/ afgerond | |
---|---|---|---|---|---|
WI docent mailen voor oefentoets H3 | 5 min | maandag 15.15 uur | start 15.25 | V | |
NL H3 lezen | 30 minuten | maandag 15.30 uur | start 15.35/ eind 15.57 | V | |
NL Open vragen beantw. | 15 min | maandag 16 uur | start 16.05/eind 16.30 | VV | |
WI §3.1-3.4 maken | 60 min | dinsdag 19 uur | |||
BIO werkstuk practicum deel 1 | 30 min | dinsdag 20 uur | |||
BIO werkstuk practicum deel 2 | 45 min | woensdag 16 uur | |||
BIO werkblad hart | 20 min | woensdag 17 uur | |||
NL samenvatting §4.2 | 40 min | donderdag 17 uur |
Door op deze manier je overzicht te creëren zie je in een opslag welke taken je moet uitvoeren en hoelang je daar mee bezig bent. Wat veel mensen vergeten bij het maken van een planning, is het inplannen van de taken. Meestal wordt er alleen een deadline opgeschreven, maar niet wanneer je daaraan werkt.
Om het overzicht te houden is het aan te raden om maar met een systeem te werken. Alles in je agenda OF planner OF digitaal. En niet alle drie een beetje.
Welke manier van werken werkt voor jou? Laat het weten in de comments hieronder.