Ga naar de inhoud
Home » Blog » Stoppen met vervelende gewoontes

Stoppen met vervelende gewoontes

stoppen met vervelende gewoontes

We hebben allemaal wel een gewoonte waar je niet echt trots op bent. Of een vervelende gewoonte waar andere ook last van hebben. Al een poging gedaan om ermee te stoppen? Met deze tips lukt het je om te stoppen met je vervelende gewoontes.

Mensen zijn gewoonte dieren. Iedereen heeft zijn eigen gewoontes. Soms bewust, maar vaak ook onbewust aangeleerd. Bijvoorbeeld nagels bijten of in de ochtend je wekker blijven snoozen. Het is een gewoonte geworden omdat je het vaak herhaald, het is een patroon geworden.

stoppen met vervelende gewoontes
Welke gewoonte wil jij aanpakken? Bijvoorbeeld op tijd komen.

Dit is moeilijk te doorbreken als je er drastisch mee stopt. Of als je teveel veranderingen in een keer doorvoert.

Onderzoek wijst uit dat een handeling een gewoonte wordt als je die dertien keer herhaalt. Dan wordt de handeling een deel van de natuurlijke reactiepatroon, hoef je je er niet langer bewust van te zijn, en voer je haar gewoon uit. 

Dat zijn nog eens fijne onderzoeken waar je praktisch mee aan de slag kan. Dus minimaal dertien keer herhalen en je kan de verandering al voelen.

Met deze vijf stappen lukt het jou om je vervelende gewoonte te stoppen:

  1. Stel kleine, haalbare doelen. Schrijf eens uit wat je wil veranderen. Is dit een handeling of moet je hier meerder stappen voor ondernemen? Door je gewoonte in kleine stappen op te breken, ga je je verandering beter en langer volhouden. Ik heb er eerder al iets over geschreven, dat lees je hier.
  2. Waarom wil je dit? Doe je dit voor jezelf of toch voor een ander? Wat is je intrinsieke motivatie? Heb je al eerder een poging gedaan om er mee te stoppen, maar lukte het toen niet, dan kan je je afvragen of je wel genoeg motivatie had om het jezelf af te leren. Want alleen als je er eerlijk en vanuit jezelf gemotiveerd voor bent, dan gaat het je lukken om je vervelende gewoonte te stoppen.
  3. Maak het jezelf niet te moeilijk. Je hoeft het je niet zwaarder te maken dan het is. Til er niet te zwaar aan als het een keer niet lukt, gewoon nog een keer proberen. Zoals je hierboven hebt gelezen, moet je je nieuwe verandering minimaal dertien keer herhalen voordat het een nieuwe gewoonte wordt.
  4. Praat er over. Een verandering doormaken kan soms eenzaam voelen. Betrek daarom je omgeving erbij. Praat er over. Betrek ze bij je proces. Laat ze je motiveren als je het lastig hebt.
  5. Voorkom uitstelgedrag. Begin vandaag met je nieuwe gewoonte, doorbreek het patroon van uitstellen tot na het weekend of volgende week. Ben je het steeds aan het uitstellen, vraag jezelf dan af ‘waarom wil ik dit’? Wil je dit echt veranderen. Let’s go, pak het meteen aan.

Welke vervelende gewoonte wil jij doorbreken?