Ga naar de inhoud
Home » Blog » Van plan naar actie – je doel behalen

Van plan naar actie – je doel behalen

black and white dartboard

Welke stappen zet je om van je plan naar actie te gaan? Deze keer gaat het over het behalen van je doelen. Lees er meer over.

In de vorige blog ‘van plan naar actie‘ ging het over je planning maken en afronden. Deze keer zal het gaan over het behalen van je doel. Hoe zet je een plan, je doel, om naar concrete actie punten.

Ik heb al een keer geschreven over hoe je doelen stap voor stap kan uitschrijven. Een tool die je kan gebruiken bij het uitschrijven van je doelen, is je doel SMART formuleren.

SMART doelen

S = Specifiek. Hiermee wordt bedoelt om je doel zo concreet mogelijk te maken. Geen vage termen als ‘ik wil beter worden in … ‘. Houd je doel ook positief, ‘ik wil stoppen met …’ is negatief omschreven. Je houdt je doel beter vol als je het positief geformuleerd hebt.

M = Meetbaar. Hoe ga je je doel controleren? Wil je iets behalen dat je kan meten zoals ‘ik wil 5 km hardlopen binnen 30 minuten’. Dit is een doel die je makkelijk kan meten. Let hierbij op hoe je je doel kan behalen en hoe je dit resultaat kan zichtbaar kan worden.

A = Acceptabel. Dit is een belangrijke, sta je zelf achter je doel? Weet je waarom je dit doel wilt bereiken en helpt het jou om verder te ontwikkelen? Accepteer je doel en accepteer wat je er voor wilt doen en laten. Doe je dit niet dan wordt het een lastig traject.

R = Realistisch. Je doel moet uitdagend, maar wel realistisch zijn. Een onbereikbaar doel motiveert niet. Dan houdt je het niet (lang) vol om naar dat doel toe te werken.

T= Tijdgebonden. Wanneer wil je je doel behalen? Schrijf een tijdsplan uit.

Nu je je doel concreet geformuleerd hebt, is het van belang dat je je doel kleiner gaat maken. Schrijf eens alle stappen uit die je moet doen om het doel te behalen.

Pas als je kleine stappen er van gemaakt hebt, dan kan je ze inplannen. Dit is een stap die vaak vergeten wordt. Het gebeurt namelijk niet van zelf. Als je er geen tijd voor vrij maakt, dan wordt het niet gedaan. Je hebt nooit tijd over.

Dus plan het in je agenda en maak er tijd voor vrij om aan je doel te werken. Elke week of meerdere malen per week heb je nodig om je doel te bereiken. Ga er dus ook actief mee aan de slag.

Veel succes!