Ga naar de inhoud
Home » Blog » Zenuwachtig voor je presentatie? Dit werkt zeker!

Zenuwachtig voor je presentatie? Dit werkt zeker!

Zenuwachtig voor presentatie

Nu al zenuwachtig voor een spreekbeurt of om een presentatie geven? Met deze tips ben jij je zenuwen de baas en sta je zelfverzekerd voor de groep.

Ik denk dat we dit allemaal wel eens meegemaakt hebben. Je bent super zenuwachtig als je voor de klas of voor een groep staat te presenteren. Je woorden haperen, je begint te blozen, je krijgt klamme handen of je bent nerveus aan het friemelen aan je kleding of spiekbriefje.

Dit kan gebeuren, maar het moet je niet in de weg zitten om het volgende keer niet te doen. Je hoeft er zeker geen extra stress van te krijgen of te ervaren. Zenuwachtig zijn is normaal en ook goed. Het maakt je alert en maakt je klaar om te gaan presteren. Gezonde spanning noemen we het.

Het is belangrijk om te leren hoe je ermee omgaat.

Met deze praktische tips ben je minder zenuwachtig en heb jij de controle over je presentatie.

Een goede voorbereiding is cruciaal.

Je zorgt voor een hele goede voorbereiding. De inhoud (dus waar je het over gaat hebben) is bekend en je hebt een nette powerpoint of poster gemaakt. Weet wat je allemaal gaat vertellen en oefen dit ook! Ga hardop oefenen, voor de spiegel, onder de douche, op de fiets. Ken de tekst helemaal als je gaat presenteren.

zenuwachtig presentatie
Gebruik humor in je presentatie

Gebruik humor

Tijdens je voorbereiding ben je hard aan het oefenen op je tekst. Probeer hier ook humor of een grapje in te verwerken. Lachen (of het nou oprecht is of niet) zorgt ervoor dat er stoffen in je hersenen vrijkomen die je zenuwen verminderen. En het is ook nog eens leuk om naar je presentatie te kijken.

Houd het klein

Hiermee bedoel ik, relativeer het. Hoe belangrijk je presentatie ook is, de kans is heel groot dat je de volgende dag gewoon weer naar je school/werk gaat en dat je weer precies dezelfde mensen tegen komt als voor je presentatie. Je leven staat niet op het spel, hoewel het wel zo kan voelen. Maak het niet te groot in je hoofd.

Visualiseer je presentatie

Visualiseer dat je aan het presenteren bent. Loop je hele presentatie langs. Waar ben je? Wat vertel je? Hoe sta je er bij? Hoe voel je je? Lachen ze om je grap? Stellen ze naderhand nog vragen? Stel jezelf voor hoe je de presentatie met zelfvertrouwen geeft.

Ademhaling

Voor je echt van start gaat is het fijn om even op je ademhaling te letten. Leg je hand op je buik (rond je navel) en adem een paar keer goed in en uit. Verplaats je ademhaling naar je buik. Door even je focus te verleggen, worden je zenuwen minder. Merk je dat je tijdens je presentatie dat je ademhaling hoog komt en daardoor hoger of sneller gaat praten. Vertraag je verhaal even, en adem een paar keer rustig uit.

Paniek

Ben je even de weg kwijt of krijgen de zenuwen de overhand. Benoem dit dan. Je mag je best even kwetsbaar opstellen. Het is niet erg om het even kwijt te zijn. Adem goed in en uit en herpak je waar je was gebleven.

Veel succes met je presentatie en deel vooral wat voor jou werkt om niet zo zenuwachtig te zijn. Zet hem op!